Chcete-li mi sdělit něco, co se netýká článků (dotazy, návrhy, kritiku atp.), pište do zprávy autorovi nebo do návštěvní knihy.

Letní dumání 1 - Sex v knihách pro mládež

7. července 2011 v 23:59 | Neriah |  Proudy myšlenek a názorů
U Abyss je zase další zajímavý projekt s názvem Letní dumání. Dost mě zaujala témata, která v něm jsou, proto jsem se i přes svou nechuť zapojovat se do projektů, opět rozhodla zúčastnit.
Jestliže někdo budete mít zájem zapojit se též, podívejte se sem.

Téma první: sex v knihách pro mládež


V poslední době se téma sexu objevuje v mnohem větší míře všude. Je tedy jasné, že se dotkne i literatury. Co si myslíte o knihách pro mládež, v nichž se o sexu otevřeně mluví? Je to dobře nebo ne? Mělo by se o něčem takovém v knihách psát? A pokud ano, tak jakým způsobem, aby to nenaštvalo rodiče?
Věková hranice, kdy se mládež o sexu dozvídá, se stále snižuje. Kdy ale nastává ten pravý čas přečíst si knihu, v které se sex vyskytuje?
Samotné se mi o tom špatně píše, protože jsem už ve třinácti letech četla knihy o sexuálním zneužívání, přeskočila jsem to krásné období romantiky a prvního líbání, což je myslím škoda.
Moc dobře si uvědomuju, že v té době jsem nic takového číst neměla, připravilo mě to o některé iluze a sama jsem se hodila do kruté reality. Žádné následky to na mě ale nezanechalo, tak je to jedno.
Můj pohled na věc je teď ale asi trochu jiný než třeba většiny rodičů.
Dlouho jsem přemýšlela nad tím, v jakém případě sexuální scény můžou vadit a došla jsem k názoru, že záleží na tom, z jakého důvodu k nim dochází.
Jsou knihy, kde je sex naznačen pouze mírně a to mezi osobami, které k sobě chovají lásku. Nejprve překonají spoustu překážek, aby spolu vůbec mohli být a to, co k sobě cítí je čisté a hluboké. Je to dokonalá, možná mírně naivní představa každého dospívajícího člověka o lásce.
Takové příběhy v nás dokážou vyvolat emoce a touhu něco podobného si prožít. Nelze na nich vidět nic špatného, možná jen vykreslují skutečnost jinak, než jaká mnohdy doopravdy je, ale proč brát mládeži tak brzy iluze?
V tomto případě nevidím důvod, proč by měl sex vadit. Je to věc zcela přirozená a už dávno nežijeme v době, kdy se o něm nesmělo vůbec mluvit.
Pak jsou tu knihy, kde pubertální hrdinové střídají jednoho partnera za druhým. Neohlíží se přitom na city, sex je buď koníčkem nebo prostředek, jak si něco dokázat. O lásce se zde nedá mluvit už vůbec.
Takové věci se ve skutečnosti dějí, o tom žádná. kniha má ale čtenářům nabídnout něco do života (alespoň těm mladším) a tohle chování není zrovna ideální.
Když už je v knize o sexu řeč, osobně preferuju, aby v hrdinech vyvolával nějaké emoce, ať už čistou lásku nebo jen prostředek, jak na chvíli utišit samotu, zoufalství...
Když nejsou v knize sexuální scény vykresleny do detailů, nevidím důvod, proč by si je mládež nemohla přečíst.
Na druhou stranu, jsou knihy, které by mládeži správně do rukou patřit neměly, jako příklad uvedu třeba anitu Blake. Zákazy už ale v tomhle věku stejně nemají cenu.
Rodiče se mnohdy stydí se svými dětmi o sexu otevřeně mluvit a zdá se mi, že tohle je taky dobrý způsob, jak se o něm něco dozvědět.
Každý rodič to však bere jinak. Někteří by nejraději své ratolesti brali knihu, ve které se hrdinové tak akorát políbí, některým je to dočista jedno.
Moje mamka už dávno vzdala odrazování mojí maličkosti od čtení všemožných knih, nakonec přijala, že se už asi nezměním, dokonce mi minulý týden zaběhla do knihovny pro Otrokyni sadistů (to bylo ale možná proto, že už mi bylo nedávno osmnáct). . Moc dobře ale vím, že jestli budu mít nějaké děti, pokusím se postarat o to, aby ve čtení o sexu nepostupovaly tak rychle jako já a nejprve si přečetly něco pěkného o romantické lásce.
 


Komentáře

1 davidbachmann davidbachmann | E-mail | Web | 8. července 2011 v 11:01 | Reagovat

To vidíš podobně, jako já. Říká se, že knížka neobsahující nějaký ten sex, je neprodejná. Mně nevadí ani podrobný popis sexuálních scén, když to má smysl v kontextu děje. Často je ale sex montován do knížek, kde by být nemusel. Jak je to s knihami pro mládež, to zase tak dobře nevím. Už bohužel nejsem mládež. Je nevyvratitelné, že knížky nás formují. Pokud si dítě přečte nevhodnou knížku, určitě to má nějaké důsledky. Mě osobně mnohem víc, než sex, vadí násilí. Když si na kabelovce pustím dětský kanál, nestačím se divit, jak zlé mohou být seriály pro děti. To podle mne zkresluje pohled dítěte na svět mnohem výrazněji, než sebelepší sexuální scéna.

2 kE kE | 8. července 2011 v 14:43 | Reagovat

Asi takhle... v dnešní době internetu a přístupnosti porno kanálů v televizi je sex v knize asi to nejmenší zlo. Já jsem nikdy v dětství nikdy nebyl žádným vášnivým čtenářem,ale v době, kdy se mi dostala do ruky první kniha, ve které se sex vyskytoval, už dávno jsem věděl o co jde právě z televize či od starších pubertálních kamarádů. Myslím si, že je to tak dnes úplně normální. Než se dítě k tokové literatuře dostane, tak už to zná z jiných zdrojů.

3 Skullka Nika "Sealand" Elricová Skullka Nika "Sealand" Elricová | E-mail | Web | 8. července 2011 v 20:08 | Reagovat

Psala jsem svůj názor ke komentářům u Abbys, ale smazala jsem si to a už se mi nechce znovu přemýšlet :D Takže asi takhle:
O první díl Anity Blake (Provinilé slasti) jsem viděla v době, kdy vyšla (rok a něco zpátky?) soutěž v Bravu Girl!. Takže asi tak. :D
Přemýšlela jsem, že bych si zrovna ty provinilé slasti přečetla, ale tak jo, počkám ještě tak rok dva, do patnácti, šestnácti. :D

4 Skullka Nika "Sealand" Elricová Skullka Nika "Sealand" Elricová | E-mail | Web | 8. července 2011 v 20:09 | Reagovat

[3]: Teda pardon, Abyss, nějak jsem se překlepla. :D

5 Skullka Nika "Sealand" Elricová Skullka Nika "Sealand" Elricová | E-mail | Web | 8. července 2011 v 20:16 | Reagovat

Ah, a ještě jedna věc... Jedna moje devítiletá kamarádka se zamilovala do Stmívání. :D Já osobně ji teda půjčila jen komiks a asi ji pujčím jenom první, možná druhou knihu, nechci ji mít na svědomí, hlavně teda ne s Rozbřeskem. :D

6 Neriah Neriah | Web | 8. července 2011 v 20:39 | Reagovat

[3]:
Ale prosím tě... :D
Klidně si Anitu přečti, jestli chceš :D Provinilé slasti se ještě dají :D I dvojka se dá :D Nachází se tam jenom mírné svádění a to ti neuškodí :D
... Pokud jde vyloženě o detailní popisy sexuálních scén, začíná to až tak... Teď si nejsem přesně jistá... V šestce? :D
Ale jestli počkáš ty dva roky, budeš mít výhodu, protože už určitě bude dopřeloženo víc dílů a nebudeš muset čekat tak dlouho jako my chudáčci, co neumíme anglicky ani na takové úrovni, abychom se domluvili, natož abychom v ní ještě četli knihy...

Jen kamarádce Stmívání dopřej... :D

7 Neriah Neriah | Web | 8. července 2011 v 20:43 | Reagovat

[1]:
Ano, máš pravdu, že v některých knihách jsou sexuální scény popisovány opravdu v nevhodné chvíli a vůbec se tam nehodí, někdy dokonce autor neví, jestli to popsat do detailů nebo jen tak naznačit a pak z toho vznikají docela vtipné scény. Teď už si bohužel nevzpomenu na název, ale jednu takovou slátaninu jsem už kdysi dávno četla.

8 Vendy Vendy | Web | 11. července 2011 v 18:35 | Reagovat

Myslím, žes to pěkně trefila. Když srovnám dívčí románky z minulých dob, tak kdysi to bylo rozechvění z pouhého dotyku rukou nebo z polibku. O několik desítek let to byl polibek, nebo polibků několik a náznak věcí příštích, dnes už to nezůstává u polibku, ale jde se rovnou na sex.
Osobně nic proti tomu nemám, taky na to mám odlišné nazírání, protože už jsem dávno mimo tuhle věkovou skupinu. Ale myslím si, že i v dnešní moderní době by sexuální scény měly mít podtext něčeho víc, ne jen pouhého sexu. Celkem dobře jsi vystihla i fakt, že díky těmto knihám se trochu otevřou obzory holkám, které teprve dospívají, a sbírají informace všude kde se dá, mimo vlastních rodičů... :-D
K Stmívání - u této knížky mě překvapilo, že je tam téměř absence sexu, a to včetně svatební noci. Autorka fyzickou touhu jednoho po druhém jen naznačuje... 8-)

9 Barunka Charlotte LaRose Barunka Charlotte LaRose | Web | 11. července 2011 v 18:55 | Reagovat

Rozhodně zajímavá polemika.
Já jsem ještě před rokem, dvěma, četla knížky, kde došlo tak maximálně k letmé puse na pláži při západu slunce (přeslazené romanťáky). Ale já jsem ze staré školy.
Dnešní generace je na tom už úplně jinak, vždyť moje ségra si hraje s barbínama a říká, že spolu mají sex. :-)
Takže už asi pomalu ztrácí na smyslu rozebírat, dokdy by měly být knihu obsahující nějaké ty sexuální scény mládeži nepřístupné.
Máš na to fakt zajímavý pohled, který mě donutil se nad tématem hodně zamyslet. A bude mi to díky tobě ještě hodně dlouho brouzdat v hlavě :-)

10 Lizz Lizz | Web | 11. července 2011 v 22:38 | Reagovat

Zdravím,
na tom tvém článku něco bude. xD
Sex v knížkách není sám o sobě nic špatného. Navíc v dnešní době se tomu prostě jeden nevyhne. Je fakt, že i já tak nějak přeskočilo to období a ve třinácti četla to, co bych rozhodně číst neměla. Ale co už. Jsem jaká jsem a je to fuk. xD
Rodiče... Popravdě řečeno, mamka mi snad nikdy nekecala do toho, co čtu nebo bych měla číst. Ostatně proč taky? Kdyby mi bývala byla něco zakazovala, just bych si to sehnala. :)
Co se Anity týče... První díly relativně neškodné, ty další, dejme tomu, že pro mládež ne zcela vhodné. xD Vlastně by se některým neměly dostat do ruky vůbec, ale na druhou stranu když si vezmu, co jsou schopní někteří lidi ve svých třinácti dneska psát nebo i zažít. Trochu mě z toho jímá hrůza. :D (Ano, nepatrně narážím na jeden yaoi blog, kde povídky byly občas i na hranici ne pro mládež vhodné a nad nimi článek ve stylu: "Hurá! Je mi patnáct. Konečně můžu nějaké svoje povídky číst." Jo, to mě dostalo, ale to je fuk. xD)
Tak nebo tak sex v literatuře není špatný ne přímo. Jde jen o to, komu se dostane do ruky. :D

11 Neriah Neriah | Web | 12. července 2011 v 16:09 | Reagovat

[8]: Možná právě proto jsem takové knihy začala číst dřív, rodiče se mnou o sexu nikdy nemluvili a já chtěla vědět, oč jde, protože všichni kolem mě o tom pořád mluvili a já nebyla v obraze.

[9]:
Taky záleží na člověku. Někdo se na četbu podobných knih necítí ještě v osmnácti a někdo je hltá už od deseti let. Jako malá už jsem o sexu nějaké to tušení měla, ale rozhodně jsem nic takového nevykládala, možná proto že jsem si raději hrála s autíčkama. :D

[10]:
Právě, zákazy na mě taky nějak neplatí, jakmile je mi něco zakázáno, začne mě zajímat, proč asi... :D
Ano, pravdou je, že Anita je ze začátku opravdu relativně neškodná, záleží ale na člověku, jestli si ji chce přečíst už třeba ve čtrnácti... Já osobně za sebe můžu říct, že v té době by mě ani pořádně nebavila xD To jsem se zrovna přeorientovávala na fantasy, :D A tohle bych asi neunesla... Myslím, že každý puberťák má dost rozumu na to, aby usoudil, jestli knihu číst nebo ještě chvíli počkat.

Já zastávám názor, že o sexu se špatně píše, pokud člověk nemá nějaké ty zkušenosti. xD Už jsem taky četla sexuální scénu z pohledu třináctileté dívky a... :D
Neříkám, že je to podmínkou, ale přeci jen je to znát.

12 Lizz Lizz | Web | 14. července 2011 v 16:11 | Reagovat

[11]:
Přesně tak... Že by proto,že zakázané ovoce chutná nejlépe? :D

Puberťák a rozum? :D Na druhou stranu pozná, co je ochoten číst a co ne, to je fakt. xD A to mě by ve 14. zase i bavila, kdyby jí tu měli... :D

Jo, to rozhodně jo. xD Ale co naděláš... :D

Jinak... :D Ono toho není tolik, jen se to tak tváří a když nemá celé dny co dělat... :D

Jo, Osvícení bylo skvělý :D Misery taky a dokonce mě na nějakou dobu asi přešla i chuť zabíjet jisté postavy... :D

Iustus... Dostala jsem se k němu přes Grafomága a ačkoliv to bylo fajn, jednou to jistě stačilo. xD Na druhou stranu některé části byly fajn. xD

Nápodobně ;) :D
Jo, to já taky ne a obávám se, že to asi jen tak nezvládnu. :D

13 Neriah Neriah | Web | 14. července 2011 v 16:50 | Reagovat

[12]:
Dost toho je, ani já snad toho tolik nepřečetla... Což mi připomíná, že bych to měla dneska všecko napsat, haha. xD
Jenom nevím, co je lepší, jestli Osvícení nebo Řbitov zvířátek. :D
Četla jsi od Kinga ještě něco hodně lekavého? :D
Iustus byl vtipný, některé úryvky tedy určitě, ale nevím, jestli si od Moudrého něco ještě přečtu... Kamarád říká, že jiné jeho knihy jsou fajn, tak možná, jednou...
To je tak, když si někdo chytrý udělá seznam toho, co chce přečíst... já ten seznam potom stejně nevyužiju, protože právě najdu jiné zajímavé knihy :D
Takže to stejně nemá cenu.
Ale u babičky minimálně tři knížky přečtu. A nebo si přečtu To, ještě uvidím. :D

14 Lizz Lizz | Web | 14. července 2011 v 19:11 | Reagovat

[13]:
Když já se tu doopravdy nudím :D A navíc je to dobré na nervy :D Jako balzám. :D
Jo, to je těžká volba, ale možná že Os- Řb... Hm, těžko srovnávat. :D :D
Od Kinga? :D No četla jsem toho docela dost, přijdena to, co máš pod pojmem lekavý :D
Jj to rozhodně. :D Třeba jak Smrtka nabízela Meikovi přátelství. :D :D
Jo, píše dobře :D A Kpřiva taky není k zahození. :D
xDDDDD Jo takhle... :D :D :D Asi na tom budeme stejně, hele :D
To si přečti rozhodně. Je to skvělá knížka. :D

15 Neriah Neriah | Web | 14. července 2011 v 19:26 | Reagovat

[14]:
To já se taky nudím. :D Ale i tak toho tolik nestíhám přečíst. :D
Lekavý knížky myslím ty, u nichž se v noci bojíš vylézt z postele. :D

JO, Smrtka byla fajn. :D Jedna z mých nejoblíbenějších postav vůbec tam. :D Jen škoda, že tam měla tak málo prostoru.
Ale stejně nejvíc vede Kulhánek. Už se nemůžu dočkat září a dalšího pokračování Nočního klubu. :D
A to ještě nesmím zapomenout na Percyho. :D Zdá se, že všichni chtějí v září vydávat knížky, které chci. :D Ne že bych si chtěla stěžovat...
Jednou si To přečtu, jen nevím, jestli u babičky nebo později... Záleží na náladě.

16 Lizz Lizz | Web | 14. července 2011 v 20:40 | Reagovat

[15]:
No, tak ono jsou to povětšinou tenké knížky... :D
Jooo, tak takový nemám. xDD Dobře, Drákula když mi bylo devět nebo tak nějak. :D

Tak tak... Entropy byla super. A je fakt, že tam klidně mohla být víc. :D
Jo, Kulhánek je... prostě Kulhánek. .D Už v září? Super! :D
xDD To by mohli, to by sakra mohli :D :D:D
No, hlavně ho čti někdy, kdy si budeš jistá, že ti u sprchování nezhasne světlo. :D

17 Vendy Vendy | Web | 16. července 2011 v 15:48 | Reagovat

[13Řekla bych, že Osvícení bylo horší. Teda, vlastně lepší, ve smyslu, že bylo zajímavější a víc vtáhlo do svého světa. Osvícení si přečti.
Řbitov zvířátek je taky dobrý, ale osobně tuto knihu řadím spíš k průměru...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.